Ο Μηνάς Παπάζογλου και η δημοσιογραφία κατά την περίοδο της δικτατορίας 1967-1974

Η δεύτερη συνέντευξη που είχα τιμή να πάρω στο πλαίσιο της  εκπόνησης της πτυχιακής μου εργασίας "Η Δικτατορία 1967-1974: Ιδεολογία και προπαγάνδα" ήταν με το δημοσιογράφο, μέλος του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου της ΕΣΗΕΑ και συγγραφέα, Μηνά Παπάζογλου, ο οποίος μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία του ως ενεργός δημοσιογράφος κατά τη διάρκεια της Χούντας.

-Από ποιο πεδίο προέρχονται οι γνώσεις σας για τη Χούντα και την προπαγάνδα;
M.Π.: Από την εμπειρία μου ως Έλληνας πολίτης και ως δημοσιογράφος. Επίσης ήμουν οργανωμένος σε μία αντιχουντική οργάνωση.


-Μπορούσε ένας δημοσιογράφος να αποφύγει την προπαγάνδα;
M.Π.:Ήταν δύσκολες οι μέρες εκείνες και όσοι εξακολουθούσαμε να γράφουμε, γράφαμε και λέγαμε αυτά που θέλαμε ανάμεσα στις γραμμές. Σαν να στέλναμε σημειώματα κρυπτογραφημένα. Εγώ ήμουν οργανωμένος στο Πατριωτικό μέτωπο τότε και θυμάμαι τα βράδια για αρκετά μεγάλο διάστημα με συνόδευαν φίλοι μου στο σπίτι. Φοβόμουν το μπαμπέσικο χτύπημα βγαίνοντας από μια γωνιά να με σακατέψουν.

-Πώς θα περιγράφατε τη δικτατορία των συνταγματαρχών;
M.Π.:Ήταν αχαρακτήριστη. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν υποχείρια ξένων δυνάμεων και έβαλαν θηλιά στη μάνα γη, στη πατρίδα τους.

-Ποια είναι η άποψή σας για την προπαγάνδα και τη λογοκρισία που ασκήθηκε εκείνη την περίοδο;
M.Π.:Η προπαγάνδα ήταν υπέρ του καθεστώτος…ήταν ένα είδος σκλαβιάς. Υπήρχε πολύ λογοκρισία. Τα διάβαζαν, διόρθωναν πέταγαν, καλούσαν στο τμήμα. Εμένα μου έλεγαν κόψε το κομμουνιστικό σου. Επειδή έλεγα την αλήθεια ήμουν κομμουνιστής.

-Πώς ασκήθηκε η προπαγάνδα;
M.Π.:Με την προπαγάνδα, προσπαθούσαν να περάσουν μία άλλη εικόνα, αλλά δε μπορούσε να περάσει. Ο ελληνικός λαός είχε μυαλό. Είχε περάσει πάρα πολλά, ήταν όλοι εναντίον τους. Η τηλεόραση και το ραδιόφωνο ήταν υποχείρια των συνταγματαρχών. Υπήρχαν κάποια μικρά φιλμ που έβγαιναν σε εκπομπές δικών τους δημοσιογράφων

-Υπήρχε τρόπος διαφυγής από την προπαγανδιστική ενημέρωση;
M.Π.:Ναι με  έξω σταθμούς του ραδιοφώνου , που είχαν ειδησεογραφία και εκπομπές στην ελληνική γλώσσα

Σχόλια