Σχέδιο ΑΘΗΝΑ: σχέδιο σοφίας ή μήπως όχι;



Με την έναρξη της εξεταστικής περιόδου, πολλοί είναι οι φοιτητές που ανησυχούν για το μέλλον της σχολής τους, καθώς το σχέδιο ΑΘΗΝΑ έρχεται να φέρει τα πάνω κάτω στον τομέα της εκπαίδευσης. Γνωρίζουν μόνο το τι επέλεξαν να σπουδάσουν. Το τι θα καταλήξουν να έχουν σπουδάσει όμως, για αυτούς πρόκειται να παραμείνει άγνωστο.


Κύματα αντιδράσεων έχουν ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα τόσο από φοιτητές όσο και από μέλη Διδακτικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΔΕΠ), των οποίων τα συμφέροντα θίγονται άμεσα από το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους μέσω μαζικών κινητοποιήσεων. Πρόκειται για το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, με βάση το οποίο σχολές με συγγενικό αντικείμενο σπουδών συγχωνεύονται, ενώ κάποιες άλλες καταργούνται με στόχο τη Θεραπεία της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

«Είναι ένα κακοστημένο νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Η ονομασία του είναι ειρωνική. Αντί να λύνει τα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης, αντιθέτως τα οξύνει. Αδικαιολόγητες ρυθμίσεις, αψυχολόγητες συγχωνεύσεις τμημάτων, φασιστικός και αντιδημοκρατικός νόμος, προκαλεί τη δικαιολογημένη οργή των φοιτητών», δηλώνει ο Γιάννης Ζέρβας, φοιτητής στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, υποστηρίζοντας ότι το νέο νομοσχέδιο, παρά την ονομασία του δεν κρύβει κανένα ίχνος σοφίας.

Την αντίθεσή, εκφράζει και ο Μάκης Καπώνης, φοιτητής στο Τμήμα Πληροφορικής της ΑΣΟΕΕ. «To σχέδιο Αθηνά θα κάνει τα πανεπιστήμια ανώνυμες εταιρίες. Καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα τους όπως έχει γίνει ήδη σε πολλά άλλα πανεπιστήμια στον κόσμο. Σταδιακά θα μπουν δίδακτρα, θα πληρώνουμε βιβλία, σίτιση και δεν θα υπάρχει μέριμνα για τους φοιτητές με λίγα λόγια. Ήδη οι οικογένειες μας αδυνατούν να πληρώσουν μεταφορές, ενοίκια κτλ για να σπουδάσουμε. Πόσο μάλλον αν προστεθούν και άλλα επιπλέον έξοδα.»

Την άποψη του Μάκη Καπώνη ασπάζεται και ο Δημήτρης Ζέρβας, φοιτητής στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Χαλκίδας και συμπληρώνει «Το σχέδιο Αθηνά ειναι δημιουργημένο με πολιτικά κριτήρια και παρόλο που οι αλλαγές στην παιδεία πρέπει να γίνουν σίγουρα, από την άλλη δεν πρέπει να είναι τόσο άμεσες και να απαξιώνουν πτυχία και να αφήνουν χιλιάδες φοιτητές χωρίς το δικαίωμα να σπουδάσουν κάτι το οποίο το έχουν χρυσοπληρώσει...»


Με διατάξεις που επιτρέπουν την ίδρυση, τη συγχώνευση, την κατάτμηση, τη μετονομασία και την κατάργηση των εισαγωγικών κατευθύνσεων, αλλά και των κατευθύνσεων προχωρημένου εξαμήνου σε «συγγενικά» τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ, κατ' εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4009/2001, το Υπουργείο Παιδείας  επιθυμεί να επιφέρει τη θεραπεία του συστήματος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λόγω της υφισταμένης ανεπάρκειας. Απώτερος σκοπός του υπουργείου η επιτυχής εκπλήρωση του ρόλου της εκπαίδευσης στην εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, προωθώντας την επιστημονική έρευνα, την καινοτομία και τη σύνδεσή τους  με την αγορά εργασίας, την επιχειρηματικότητα και την οικονομική γεωγραφία της χώρας.

Προβλήματα με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ συναντούν και οι φοιτητές σε σχολές της Αθήνας και εκτός Αθήνας. Με βάση το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, το τμήμα Φιλοσοφικής,  Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Πρόγραμμα Ψυχολογίας), λόγω ονομασίας θα συγχωνευόταν με το τμήμα Φιλοσοφικής, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας(ΦΠΨ) και θα αποτελούσε κατεύθυνση του εν λόγω τμήματος, παρά το γεγονός ότι κάποιος πτυχιούχος ΦΠΨ μπορεί να εργαστεί ως φιλόλογος και μόνο. Φοιτητές του τμήματος, δηλώνουν ότι η συγχώνευση αυτή για λόγους οικονομικούς δε θα μπορούσε να θεωρηθεί έγκυρη, λόγω του ότι οι 2 γραμματείς του Προγράμματος Ψυχολογίας έχουν διοικητικές αρμοδιότητες  και για το τμήμα ΦΠΨ.

Η Μαρία, φοιτήτρια στο τμήμα δηλώνει: «Υπήρχε η περίπτωση να υποβιβαστεί το τμήμα και το πτυχίο μας, χάνοντας την ειδικότητά μας μέσω μίας τέτοιας συγχώνευσης».

Οι φοιτητές του Προγράμματος Ψυχολογίας, κινητοποιήθηκαν άμεσα. Συνέλεξαν χειρόγραφες αλλά και ηλεκτρονικές υπογραφές, οι οποίες αποστάλθηκαν στον Υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο. Το σύνολο των υπογραφών περιελάμβανε υπογραφές από καθηγητές από  το εσωτερικό και το εξωτερικό, φοιτητές, συλλόγους ψυχολόγων κά. «Επίσης, υπήρξε επικοινωνία μεταξύ μελών ΔΕΠ και υπουργείου παιδείας, ενώ κάποιοι από τους καθηγητές μας συνομίλησαν και με βουλευτές. Έπειτα κάναμε και κάποιες κινητοποιήσεις στα Προπύλαια, αλλά και στο Υπουργείο Παιδείας.», επισημαίνει η εικοσάχρονη φοιτήτρια.

Τελικά, μέσω αυτών των οργανωμένων κινήσεων, το τμήμα κατάφερε να ανεξαρτητοποιηθεί και μετονομάστηκε σε τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτι για το οποίο φοιτητές και καθηγητές αγωνίζονταν να συμβεί πολύ καιρό πριν.

Ωστόσο τα μεγαλύτερα προβλήματα σημειώνονται σε τμήματα και σχολές εκτός Αθήνας, όπου πολλά τμήματα καταργούνται ή μεταφέρονται σε άλλη πόλη με τους φοιτητές να «αλλάζουν» ειδικότητα εν μία νυκτί.

Ο Γιάννης Σούρδης, φοιτητής στο Τμήμα εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και την Οικονομία στο ΑΤΕΙ Ιονίων Νήσων, επισημαίνει ότι μόλις ανακοινώθηκε το σχέδιο ΑΘΗΝΑ,οι φοιτητές έκαναν κατάληψη της σχολής, διότι  το τμήμα θα μεταφερόταν στην Άρτα και θα ενωνόταν με το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, τμήμα διαφορετικού γνωστικού αντικειμένου. «Έτσι αρχίσαμε να κλείνουμε δρόμους κτλ και όλον αυτό τον καιρό, είχαμε δίπλα μας και την τοπική κοινωνία που δεν ήθελε να χάσει το ΤΕΙ προφανώς για οικονομικούς λόγους. Κατεβήκαμε στην Αθήνα και συμμετείχαμε στη διαδήλωση που έγινε στα μέσα Μαρτίου.Τότε οι τοπικοί φορείς και ο πρόεδρος του τμήματος συναντήθηκαν με τον Πρόεδρο της Βουλής και του εξέθεσαν τις απόψεις τους και κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα νέο ΤΕΙ διοίκησης επιχειρήσεων στο οποίο θα συγχωνευτεί το τμήμα, ενώ το 2ο τμήμα του ΑΤΕΙ το στέλνουν στην Άρτα».

Αναφερόμενοι στο θέμα της «συγγένειας» των σχολών αλλά και της θεραπείας και εξυγίανσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οφείλουμε ως κοινωνία να αναρωτηθούμε για το πώς φτάσαμε έως εδώ. Η αποδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος γενικότερα είναι αναγκαία και θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια, εξετάζοντας όλα τα δεδομένα που συνιστούν την παρούσα κατάσταση. Η ουσιαστική θεραπεία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει πραγματοποιηθεί ομαλά και σταδιακά, ξεκινώντας με την εξυγίανση της δευτεροβάθμιας και χτίζοντας ένα μέλλον με γερά θεμέλια, που δε θα μπορεί να το κλονίσει καμία αλλαγή.

Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ με «αριθμούς»

384 τμήματα αντί 480 τμημάτων
134 τμήματα ΤΕΙ & 250 στα ΑΕΙ
34 Ιδρύματα
49.675 εισακτέοι το  ακαδημαϊκό έτος 2013 – 2014 αντί των 51.485 του 2012-2013


Σχόλια