«Ο Άγγελος που έχασε το δρόμο για τον Παράδεισο» , το τελευταίο
βιβλίο του Ντίνου Γιώτη, περιγράφει την ιστορία ενός νέου ανθρώπου,
που ζει έντονα τα γεγονότα του 2008 –δολοφονία Γρηγορόπουλου- και τα
οποία επηρεάζουν καθοριστικά τη ζωή του. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα
εμπνευσμένο από την κοινωνικοπολιτική κατάσταση των τελευταίων χρόνων,
και στο οποίο ο Ντίνος Γιώτης σκιαγραφεί με επιτυχία τα ερωτήματα, που
τίθενται, ενώ αφηγείται την ιστορία του Άγγελου μέσα από τα μάτια του
μικρότερου αδερφού του κεντρικού ήρωα του βιβλίου του.
Το καίριο ερώτημα είναι «Αν ο Δεκέμβρης (σ.σ. του 2008) ήταν ερώτηση, ο Φεβρουάριος ήταν απάντηση;». Λίγες ημέρες πριν από την παρουσίαση του βιβλίου στο Μουσείο «Μαρίκα Κοτοπούλη» του Δήμου Ζωγράφου (Αλ. Παναγούλη 17Α) τη Δευτέρα 21 Μαρτίου στις 19:00, ο συγγραφέας μιλά στο Artinews για την ιστορία του ήρωά του, τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, το σήμερα και τα ερωτήματα που αναζητούν απαντήσεις.
-Ο Άγγελος, ένας νέος που προέρχεται από μία μεσοαστική οικογένεια, έχει ζήσει έντονα τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 2008, αλλά και όλα όσα ακολούθησαν. Θα μπορούσατε να μας σκιαγραφήσετε την προσωπικότητά του, αλλά και της οικογένειάς του;
Ν.Γ.:O 'Aγγελος μεγαλώνει και ανατρέφεται από μια οικογένεια με δημοκρατικά ιδεώδη. Εμφορείται από αγνά ιδανικά και είναι αθώος του αίματος. Είναι ο ανθός της ελληνικής νεολαίας και ως τέτοιος έπρεπε να κοπεί.
-Το όνομα είναι συμβολικό;
Ν.Γ.: Μυθιστορηματικά το όνομα το πήρε όταν ο πατέρας του Αχιλλέας, ρίχνοντας μαύρη πέτρα πίσω του κράτησε ως μοναδικό νήμα να τον συνδέει με την ιδιαίτερη πατρίδα του, το όνομα του δικού του πατέρα που έδωσε στον γιό του. Αλλά και αυτό κουτσουρεμένο. 'Αγγελος αντί Ευάγγελος. Να θυμάται και να ξεχνάει ταυτόχρονα. Επί της ουσίας, τώρα, ναι έχετε δίκιο, δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικό το όνομα του ήρωα.
-Ο Άγγελος έχασε απότομα τη νεανική του αθωότητα, αναζητώντας απαντήσεις. Υπάρχουν απαντήσεις στα ερωτήματά του;
Ν.Γ.: Αυτό είναι και το κεντρικό ερώτημα που θέτει το βιβλίο...
-«Πώς πολεμάς το σύστημα;», ρωτά ο Άγγελος τον πατέρα του και εκείνος του απαντά «Κάνοντας το σωστό…». Πώς θα ορίζατε το σωστό;
Ν.Γ.: Ο πατέρας του 'Αγγελου ορίζει το σωστό, υποθέτω, σύμφωνα με την ηθική και με τη λογική, στα πλαίσια πάντα μιας αποδεκτής κοινωνικής συμπεριφοράς. Για τον 'Αγγελο, προφανώς, το σωστό υπερβαίνει αυτό το πλαίσιο.
-Ο πατέρας του Άγγελου αναφέρει στο γιο του «Η αλλαγή, η εξέγερση, η επανάσταση, πες το όπως εσύ θες, είναι υπόθεση όλων των πολιτών. Αυτό είναι και το νόημα της Δημοκρατίας». Σήμερα, κατά τη γνώμη σας, η δημοκρατία πάσχει;
Ν.Γ.: Αυτό σημαίνει ότι δεν έπασχε στο παρελθόν, κάτι βέβαια που δεν ισχύει. Ωστόσο εκείνο που χαρακτηρίζει σήμερα τα δημοκρατικά πολιτεύματα είναι η διολίσθηση των κέντρων αποφάσεων σε οικονομικά παράκεντρα και σε παραθεσμικές λειτουργίες με συνέπεια την αποδυνάμωση των θεσμών.
-Για τον Άγγελο, ο κόσμος μπορεί να σωθεί με τη δικαιοσύνη. Πώς θα ορίζατε τη δικαιοσύνη στις μέρες μας;
Ν.Γ.: Όχι μόνο στις μέρες μας. Κάπου το εξηγεί ο 'Αγγελος, λέγοντας ότι αν ο καθένας είναι δίκαιος προς όλους τους άλλους, τότε ο κόσμος μπορεί να αλλάξει. Αυτό βέβαια δεν είναι καινούριο, από την αρχαιότητα ήδη η δικαιοσύνη εθεωρείτο αρετή σύμφυτη με την ιδιότητα του ανθρώπου ως μέλος μιας κοινωνίας. Συνεπώς για να μπορούν τα μέλη μιας κοινωνίας να συνυπάρχουν και να δημιουργούν πολιτισμό απαιτείται η ύπαρξη της δικαιοσύνης. Γιατί αν απουσιάζει η δικαιοσύνη , τι άλλο είναι η πολιτική εξουσία, παρά οργανωμένη ληστεία. Και αυτά δεν είναι λόγια κανενός επαναστάτη, είναι λόγια του 'Αγιου Αυγουστίνου. Για τη σημερινή Ελλάδα δε, θεωρώ ότι η δικαιοσύνη είναι προαπαιτούμενο για να πάει η χώρα μπροστά.
-Τελικά ο Άγγελος είναι αναρχικός, επαναστάτης ή τρομοκράτης;
Ν.Γ.: Διαβάζοντας κανείς το βιβλίο θα σχηματίσει ολοκληρωμένη άποψη, που δεν μπορώ να αναλύσω στις λίγες γραμμές μιας συνέντευξης.
-Κατά τη γνώμη σας, έχει δοθεί απάντηση στο Δεκέμβρη του 2008; Γενικότερα πιστεύετε ότι μπορούν να δοθούν απαντήσεις;
Ν.Γ.: Τα κινήματα που αναπτύχθηκαν μετά το 2008 και στη διάρκεια των μνημονίων, αναζήτησαν και ψηλάφισαν κάποιες απαντήσεις. Ωστόσο τελεσίδικες απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν καθώς ο κόσμος μίκρυνε και το μέλλον φαντάζει απρόβλεπτο παρά ποτέ.
-Η ιστορία του Άγγελου παρουσιάζει κοινά στοιχεία με την ιστορία του Νίκου Ρωμανού. Θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι αποτέλεσε για εσάς πηγή έμπνευσης;
Ν.Γ.: Το βιβλίο θα το χαρακτήριζα ως ένα βιβλίο down to earth. Με την έννοια αντλεί την έμπνευσή του από τα γεγονότα της τελευταίας περιόδου και φυσικά μέσα σε αυτά εμπεριέχεται και η ιστορία του Νίκου Ρωμανού.
-Τι συμβολίζει ο Άγγελος και ποιος είναι ο Παράδεισος, όπου ο Άγγελος δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει;
Ν.Γ.: Ο Άγγελος είναι η Αντιγόνη, ο Τζορντάνο Μπρούνο, ο Τσε Γκεβάρα. Είναι κάποιος που έρχεται από το μέλλον και σταυρώνεται στο παρόν.
Δεν υπάρχει συγκεκριμένος παράδεισος. Ο καθένας μας φτιάχνει μέσα του έναν ιδεατό παράδεισο που σκοπεύει να φτάσει κάποτε και ο καθένας μας, συνήθως, χάνει το δρόμο του.
Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο του Ν. Γιώτη αναζητήστε στο: https://www.psichogios.gr/site/Books/show/1003340/o-aggelos-poy-exase-ton-dromo-gia-ton-paradeiso
Διαβάστε εδώ ένα απόσπασμα από το βιβλίο: http://goo.gl/FwOq7H
Το καίριο ερώτημα είναι «Αν ο Δεκέμβρης (σ.σ. του 2008) ήταν ερώτηση, ο Φεβρουάριος ήταν απάντηση;». Λίγες ημέρες πριν από την παρουσίαση του βιβλίου στο Μουσείο «Μαρίκα Κοτοπούλη» του Δήμου Ζωγράφου (Αλ. Παναγούλη 17Α) τη Δευτέρα 21 Μαρτίου στις 19:00, ο συγγραφέας μιλά στο Artinews για την ιστορία του ήρωά του, τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, το σήμερα και τα ερωτήματα που αναζητούν απαντήσεις.
-Ο Άγγελος, ένας νέος που προέρχεται από μία μεσοαστική οικογένεια, έχει ζήσει έντονα τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 2008, αλλά και όλα όσα ακολούθησαν. Θα μπορούσατε να μας σκιαγραφήσετε την προσωπικότητά του, αλλά και της οικογένειάς του;
Ν.Γ.:O 'Aγγελος μεγαλώνει και ανατρέφεται από μια οικογένεια με δημοκρατικά ιδεώδη. Εμφορείται από αγνά ιδανικά και είναι αθώος του αίματος. Είναι ο ανθός της ελληνικής νεολαίας και ως τέτοιος έπρεπε να κοπεί.
-Το όνομα είναι συμβολικό;
Ν.Γ.: Μυθιστορηματικά το όνομα το πήρε όταν ο πατέρας του Αχιλλέας, ρίχνοντας μαύρη πέτρα πίσω του κράτησε ως μοναδικό νήμα να τον συνδέει με την ιδιαίτερη πατρίδα του, το όνομα του δικού του πατέρα που έδωσε στον γιό του. Αλλά και αυτό κουτσουρεμένο. 'Αγγελος αντί Ευάγγελος. Να θυμάται και να ξεχνάει ταυτόχρονα. Επί της ουσίας, τώρα, ναι έχετε δίκιο, δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικό το όνομα του ήρωα.
-Ο Άγγελος έχασε απότομα τη νεανική του αθωότητα, αναζητώντας απαντήσεις. Υπάρχουν απαντήσεις στα ερωτήματά του;
Ν.Γ.: Αυτό είναι και το κεντρικό ερώτημα που θέτει το βιβλίο...
-«Πώς πολεμάς το σύστημα;», ρωτά ο Άγγελος τον πατέρα του και εκείνος του απαντά «Κάνοντας το σωστό…». Πώς θα ορίζατε το σωστό;
Ν.Γ.: Ο πατέρας του 'Αγγελου ορίζει το σωστό, υποθέτω, σύμφωνα με την ηθική και με τη λογική, στα πλαίσια πάντα μιας αποδεκτής κοινωνικής συμπεριφοράς. Για τον 'Αγγελο, προφανώς, το σωστό υπερβαίνει αυτό το πλαίσιο.
-Ο πατέρας του Άγγελου αναφέρει στο γιο του «Η αλλαγή, η εξέγερση, η επανάσταση, πες το όπως εσύ θες, είναι υπόθεση όλων των πολιτών. Αυτό είναι και το νόημα της Δημοκρατίας». Σήμερα, κατά τη γνώμη σας, η δημοκρατία πάσχει;
Ν.Γ.: Αυτό σημαίνει ότι δεν έπασχε στο παρελθόν, κάτι βέβαια που δεν ισχύει. Ωστόσο εκείνο που χαρακτηρίζει σήμερα τα δημοκρατικά πολιτεύματα είναι η διολίσθηση των κέντρων αποφάσεων σε οικονομικά παράκεντρα και σε παραθεσμικές λειτουργίες με συνέπεια την αποδυνάμωση των θεσμών.
-Για τον Άγγελο, ο κόσμος μπορεί να σωθεί με τη δικαιοσύνη. Πώς θα ορίζατε τη δικαιοσύνη στις μέρες μας;
Ν.Γ.: Όχι μόνο στις μέρες μας. Κάπου το εξηγεί ο 'Αγγελος, λέγοντας ότι αν ο καθένας είναι δίκαιος προς όλους τους άλλους, τότε ο κόσμος μπορεί να αλλάξει. Αυτό βέβαια δεν είναι καινούριο, από την αρχαιότητα ήδη η δικαιοσύνη εθεωρείτο αρετή σύμφυτη με την ιδιότητα του ανθρώπου ως μέλος μιας κοινωνίας. Συνεπώς για να μπορούν τα μέλη μιας κοινωνίας να συνυπάρχουν και να δημιουργούν πολιτισμό απαιτείται η ύπαρξη της δικαιοσύνης. Γιατί αν απουσιάζει η δικαιοσύνη , τι άλλο είναι η πολιτική εξουσία, παρά οργανωμένη ληστεία. Και αυτά δεν είναι λόγια κανενός επαναστάτη, είναι λόγια του 'Αγιου Αυγουστίνου. Για τη σημερινή Ελλάδα δε, θεωρώ ότι η δικαιοσύνη είναι προαπαιτούμενο για να πάει η χώρα μπροστά.
-Τελικά ο Άγγελος είναι αναρχικός, επαναστάτης ή τρομοκράτης;
Ν.Γ.: Διαβάζοντας κανείς το βιβλίο θα σχηματίσει ολοκληρωμένη άποψη, που δεν μπορώ να αναλύσω στις λίγες γραμμές μιας συνέντευξης.
-Κατά τη γνώμη σας, έχει δοθεί απάντηση στο Δεκέμβρη του 2008; Γενικότερα πιστεύετε ότι μπορούν να δοθούν απαντήσεις;
Ν.Γ.: Τα κινήματα που αναπτύχθηκαν μετά το 2008 και στη διάρκεια των μνημονίων, αναζήτησαν και ψηλάφισαν κάποιες απαντήσεις. Ωστόσο τελεσίδικες απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν καθώς ο κόσμος μίκρυνε και το μέλλον φαντάζει απρόβλεπτο παρά ποτέ.
-Η ιστορία του Άγγελου παρουσιάζει κοινά στοιχεία με την ιστορία του Νίκου Ρωμανού. Θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι αποτέλεσε για εσάς πηγή έμπνευσης;
Ν.Γ.: Το βιβλίο θα το χαρακτήριζα ως ένα βιβλίο down to earth. Με την έννοια αντλεί την έμπνευσή του από τα γεγονότα της τελευταίας περιόδου και φυσικά μέσα σε αυτά εμπεριέχεται και η ιστορία του Νίκου Ρωμανού.
-Τι συμβολίζει ο Άγγελος και ποιος είναι ο Παράδεισος, όπου ο Άγγελος δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει;
Ν.Γ.: Ο Άγγελος είναι η Αντιγόνη, ο Τζορντάνο Μπρούνο, ο Τσε Γκεβάρα. Είναι κάποιος που έρχεται από το μέλλον και σταυρώνεται στο παρόν.
Δεν υπάρχει συγκεκριμένος παράδεισος. Ο καθένας μας φτιάχνει μέσα του έναν ιδεατό παράδεισο που σκοπεύει να φτάσει κάποτε και ο καθένας μας, συνήθως, χάνει το δρόμο του.
Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο του Ν. Γιώτη αναζητήστε στο: https://www.psichogios.gr/site/Books/show/1003340/o-aggelos-poy-exase-ton-dromo-gia-ton-paradeiso
Διαβάστε εδώ ένα απόσπασμα από το βιβλίο: http://goo.gl/FwOq7H
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας !