Σταμάτης Κραουνάκης – «Stamdoc14 Η λειτουργία των πόλεων» Δισκοκριτική



Τι κριτική μπορεί να κάνει κάποιος στο Σταμάτη Κραουνάκη; Αυτό ήταν το πρώτο πράγμα που αναρωτήθηκα εξαρχής. Ένας μοναδικός καλλιτέχνης, άκρως ερωτικός, που αποπνέει σεβασμό τόσο για την παρουσία του στο χώρο, όσο και για τη δημιουργικότητά του. Έχοντας κλείσει πάνω από 30 χρόνια παρουσίας στα καλλιτεχνικά δρώμενα, ο Σταμάτης Κραουνάκης παρουσιάζει «Τη λειτουργία των πόλεων» σε μία ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο.


Ένας διπλός δίσκος- βιβλίο. Δέκα μικροί «μονόλογοι για περίπατο», 31 κομμάτια που τα περισσότερα φέρουν την υπογραφή του Σταμάτη Κραουνάκη, με τη συμμετοχή 9 ακόμα ερμηνευτών, πλαισιωμένα από τα σχέδια του street artist blemobill.

Όλο το πακέτο του δίσκου εκφράζει μία χαρακτηριστική ζωντάνια που διακατέχει συνεχώς τον αγαπημένο συνθέτη.  Χρώματα, μουσική και στίχοι που παρουσιάζουν σκηνές των πόλεων από μία διαφορετική οπτική γωνία.

Τα τραγούδια αυτού του διπλού δίσκου είναι ένα και ένα. Ξεχώρισα ιδιαίτερα τη νέα εκτέλεση του «Όταν έχω εσένα», σε στίχους του Λάκη Λαζόπουλου και του Σταμάτη Κραουνάκη, για το οποίο χρησιμοποιήθηκαν τέσσερα μόλις μουσικά όργανα (πιάνο, μπάσο, κιθάρα, βιολί), δημιουργώντας μία δυνατή αίσθηση ερωτισμού. «Αριστούργημα» είναι πράγματι και το ομώνυμο κομμάτι σε στίχους του Άκη Δήμου και του Σταμάτη Κραουνάκη , όπου η φωνή της Ουζουνίδου δίνει ζωή στο κομμάτι με ένα μοναδικό τρόπο . Να σημειωθεί ότι η Ελένη Ουζουνίδου φέτος διέπρεψε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην παράσταση I Love U, στα κείμενα της Λούλας Αναγνωστάκη και μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, αποσπώντας τις καλύτερες κριτικές.

Επόμενο τραγούδι «σταθμός» στο δίσκο είναι το «Το ΄χω» σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου, ερμηνευμένο με τόσο πάθος από το Σταμάτη Κραουνάκη, αλλά και μία ιδιαίτερη θεατρικότητα στη φωνή του. Η «Αρκούδα» σε μουσική του Άρη Βλάχου και στίχους του Σταμάτη Κραουνάκη θα μπορούσα να πω ότι είναι από τα πιο συναισθηματικά τραγούδια του δίσκου, με την ερμηνεία του Κραουνάκη να είναι αξεπέραστη.

Φυσικά δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και τα «Εφτά Ουρανοί» και «Ένα τραγούδι δικό μου», που ερμηνεύει ο τενόρος Κώστας Μπουγιώτης, μέλος της θεατρικής ομάδας Σπείρα Σπείρα. Υπέροχη φωνή, που ζωντανεύει εικόνες και δίνει μορφή στις ιστορίες των στίχων. Μία από τις φωνές που πρόκειται σίγουρα να μας απασχολήσουν στο μέλλον.

Το ακουστικό τραγούδι «Ποτέ πια» σε στίχους και μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη αποτελεί ένα από τα πιο ερωτικά κομμάτια του δίσκου. Απλό ενορχηστρωτικά αλλά τόσο δυνατό που αγγίζει τον οποιονδήποτε ακροατή.

Στην «Πορτοκαλιά» η Αναστασία Έδεν, μέλος της Σπείρα Σπείρα, αναδεικνύει τη θεατρικότητά της και διαλέγεται κατά κάποιο τρόπο με τους ακροατές. Το «Κάτι ξυπόλυτοι Έλληνες», σε στίχους, μουσική και ερμηνεία από το Σταμάτη Κραουνάκη περνά ένα δυνατό κοινωνικό μήνυμα. Ο ερμηνευτής με παιχνιδιάρικη διάθεση λέει πως «όλα θα ξαναγεννηθούνε απ’ τη μεγάλη διαφορά», ενώ τη σκυτάλη παίρνει ο Χρήστος Μουστάκας στο τραγούδι «Ο τρελός» σε ακόμα πιο παιχνιδιάρικη ερμηνευτικά διάθεση.

Ιδιαίτερα συγκινητική είναι η ερμηνεία του Σταμάτη Κραουνάκη στο τραγούδι «Φίλα με», σε στίχους του Κώστα Μπαλαχούτη και μουσική του Χρήστου Παπαδόπουλου.  Το συγκεκριμένο τραγούδι κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 2013 στο δίσκο «Ξεριζωμός 91 χρόνια μετά», αλλά δε θα μπορούσε να λείπει από τη λειτουργία τω πόλεων για κανένα λόγο.

Δυνατά σημεία στο δίσκο, είναι επίσης το τραγούδι «Να ‘ρθει η θάλασσα», που ερμηνεύει η Γιώτα Νέγκα, οι «Βέρες» με τη Γωγώ Τσαμπά και «Το ζεϊμπέκικο της Ντάλη» με την Καίτη Ντάλη σε στίχους του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Μάλιστα το τραγούδι με τη Γωγώ Τσαμπά είναι μία μεγάλη έκπληξη στο δίσκο, όπου ακούμε μία φωνή των δημοτικών τραγουδιών να ερμηνεύει το τραγούδι του  Κραουνάκη με το ίδιο πάθος που τραγουδά τα δημοτικά. Παράλληλα δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε να αναφέρουμε τη συμμετοχή του Γιώργου Μαργαρίτη στο τραγούδι «Διά ταύτα» σε στίχους του Λάκη Λαζόπουλου, το τραγούδι «Να σβήσει η πληγή» σε στίχους, μουσική και ερμηνεία του Σ.Κραουνάκη αφιερωμένο στην Κάτια Δανδουλάκη, το τραγούδι «Σικάγο» σε ποίηση  Γιώργου Χρονά, «Το Φιλί» σε ποίηση Κικής Δημουλά και η «Αθήνα μου» σε ερμηνεία του Λευτέρη Βογιατζή.

Ο διπλός δίσκος του Σταμάτη Κραουνάκη κλείνει όμως, με τον πιο συγκινητικό τρόπο. Αρχικά, η φωνή της αλησμόνητης Βίκυς Μοσχολιού  στο τραγούδι «Τα χείλη κράτησες σφιχτά» σε στίχους του Χαράλαμπου Βασιλειάδη, ξυπνά πολλές μνήμες του παρελθόντος όσον αφορά τα τραγούδια της και την εποχή που τα ερμήνευε. Μία μελωδική και γλυκια μελαγχολία φέρνει και το τελευταίο τραγούδι του δίσκου, που πρόκειται για το ορχηστρικό «Σκηνές από ένα γάμο» που έντυσε φέτος μουσικά την ομώνυμη παράσταση, τη μουσική της οποίας επιμελήθηκε ο Σταμάτης Κραουνάκης. Ο δίσκος περιλαμβάνει άλλα τρία ορχηστρικά κομμάτια τα οποία δε θα μπορούσαν να λείπουν και συμπληρώνουν το σύνολο αυτού του υλικού.

Ένας διπλός δίσκος παζλ που παρουσιάζει μία διαφορετική λειτουργία των πόλεων, πιο συναισθηματική, μελωδική, αλλά παράλληλα και πιο αληθινή με τη μουσική επένδυση του Σταμάτη Κραουνάκη μέσα από 31 κομμάτια.

Και σε αυτό το σημείο, επανερχόμαστε στο αρχικό μου ερώτημα. Τι κριτική να κάνεις στο Σταμάτη Κραουνάκη; Κι όμως δε μπορείς να κάνεις κριτική. Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να ακούσεις. Να κλείσεις τα μάτια σου και να ακούσεις… Να καταλάβεις και  να νιώσεις αυτό που εκφράζουν οι στίχοι και η μουσική. Αν μη τι άλλο με αυτό τον τρόπο να δεις μία αλλιώτικη λειτουργία των πόλεων.

Και για το τυπικό:
Καλλιτέχνης: Σταμάτης Κραουνάκης
Δίσκος-Βιβλίο: Stamdoc14 Η λειτουργία των πόλεων
Label: Λυχνία
Διανομή : MLK

Περισσότερες πληροφορίες και δείγμα του δίσκου αναζητήστε στο : http://stamdoc14.com

Καλή ακρόαση!

Σχόλια